Ti myter om sommerdekk

De er runde, svarte og triste – og kanskje den kjedeligste bilutgiften av alle. Men de er definitivt ikke minst viktige.

Dermed har vi samlet ti myter om sommerdekk – og sagt vårt om hvilke som er sanne, og hvilke som er bare tull.

Myte 1: Det er alltid de dyreste sommerdekkene som er best.

Dette er motbevist av profesjonelle testere nær sagt siden hjulet ble oppfunnet. Hvert år tester NAF og andre lignende europeiske organisasjoner årets aktuelle vinter- og sommerdekk, og testene viser ofte at de billige dekkene kan være minst like gode – og kanskje bedre – enn de dyreste. Vårt tips er å undersøke testene nøye og lytt til fagfolk. Du finner temmelig sikkert sommerdekket som passer deg best.

Konklusjon: USANT

Myte 2: Helårsdekk fungerer utmerket hele året.

På våre kanter – der de fire årstidene kan vise seg i løpet av snaue ti minutter – lønner det seg å forholde seg til vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren. De som tror at firehjulstrekk veier opp for manglende vinteregenskaper på helårsdekkene, tar også feil.

Et utall tester viser at grepet på vått føre er merkbart dårligere med helårsdekk, og det lønner seg ikke å prøve å kjøre aggressivt – da helårsdekket fort mister grepet.

Konklusjon: USANT

Myte 3: Lavprofildekk er livsfarlige når det blir kaldt.

Moderne lavprofildekk er ikke så ille på kaldt føre som enkelte hevder. Men det ligger altså i benevnelsen: ingen sommerdekk har godt grep i is og snø.

Konklusjon: DELVIS SANT

Myte 4: Lufttrykket spiller ikke så stor rolle om du har moderne dekk.

Å sjekke dekktrykket regelmessig kan være et av de mest lønnsomme dekkrådene vi kan klare å hoste opp. På noen dekk kan 20 prosent for lavt dekktrykk resultere i at dekkenes livslengde halveres.

Med for høyt lufttrykk er ikke risikoen like stor, men bilen føles steinhard over den minste ujevnhet og i høyere fart.

Konklusjon: USANT

Myte 5: Piggfrie vinterdekk er like bra som sommerdekk.

Dette er nok den aller farligste myten på denne lista – dessverre er den også blant de vanligste. Det virkelig skumle med piggfrie vinterdekk på sommerføre er at våtegenskapene er svært dårlige, sammenlignet med bra sommerdekk.

Konklusjon: USANT

Myte 6: Hjulene skal alltid monteres på samme plass som forrige gang.

Når man skifter hjul, er det smart å merke seg hvor på bilen de har vært montert (eksempelvis med HF – «høyre foran», osv.).  Det er likevel ikke meningen at man skal montere dekket på samme plass igjen neste sommer. Årsaken? Dekkene slites på ulik måte foran og bak. Derfor anbefales det å bytte det bakre og fremste hjulet på hver side, slik at slitasjen blir lik både foran og bak på hver side.

Denne regelen gjelder for alle type biler: for-, bak-, og firehjulsdrevne.

Konklusjon: USANT

Myte 7: Det finnes ingen fordeler med lavprofildekk for vanlige bilister.

Brede lavprofildekk kjøpes nok først og fremst av kosmetiske årsaker. Likevel konkluderer ekspertene med at de gir bedre grep og mer kjøreglede; styringen kan oppleves mer direkte og opphenget mer destinkt.

Komforten endres lite med bredere dekk, og det kjennes noe bedre med ordinære dekk. Dessuten er risikoen for vannplaning større med bredere dekk, og rullemotstanden øker.

Konklusjon: USANT

Myte 8: En vanlig fører har ingen glede av å kjøre med høyhastighetsdekk.

Hastighetsindexen viser hva som er maksimal fart for  dekket du har kjøpt. Eksempelvis er V-dekk (opp til 240 km/t) myntet på større hastigheter enn T-dekk (opptil 190 km/t).

På landeveien føles T-dekket mer komfortabelt enn V-dekket. Allikevel er V-dekket bedre for unnamanøvrer på både tørr og våt asfalt, og føles derfor tryggere enn T-dekket.

Konklusjon: USANT

Myte 9: De minst slitte dekkene skal brukes som forhjul.

Dette er en myte som kan bidra til å senke kjøresikkerheten. For kjøresikkerhetens skyld skal nemlig de beste dekkene alltid monteres som bakhjul, uansett om bilen er bak- eller forhjulsdreven.

De fleste biler i dag er forhjulsdrevne og har en mild understyring. Erfaring viser at de fleste førere har lettere for å håndtere understyring enn overstyring. Ved understyring sklir bilen rett fram dersom man svinger for krasst, til farten synker så mye at dekkene får tilbake veigrepet og svinger i rattets retning.

Men dersom bakhjulene blir mer slitte enn forhjulene, går bilen over til å bli overstyrt. Dersom det regner, trengs det derfor ikke mer enn et filbytte til for at bakhjulene skal få vannplaning og bilen får et plutselig kast på baken.

Konklusjon: USANT

Myte 10: På sommeren er det uansett bedre å bruke piggfrie vinterdekk enn piggdekk.

Som allerede nevnt, er det å kjøre med vinterdekk på sommeren et av de farligste dekkvalgene du kan gjøre for denne sesongen. Og dersom du skulle ha dårlig råd, og tenke at piggfrie vinterdekk uansett er bedre enn piggdekk, tar du nok feil her også.

Konklusjon: USANT

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *